Underlätta läsningen och förbättra din SEO med bra rubriker

Enda labyriten du vill besökarna ska befinna sig är din hemsida. Missförstå oss rätt, dina besökare ska inte känna sig vilsna. Tvärtom besökarna ska känna sig hemma och inte vilja lämna hemmet. Alltid veta var de är och vart de ska. Användningen av rubriker ska vara tydlig i den meningen att rubriken ska vara relevant till innehållet. Det sista du vill göra är att belasta besökarens hjärna med missledande information. Har du någonsin kört vilse i en stad du inte känner till? Du hittade inte en enda skylt som ska vägleda dig, till sist hittade du rätt men du var vilsen i några timmar för att du inte hade något val. På hemsidor är det annorlunda. Alla känner till kryssknappen i hörnet.

Förbättra din webbplats med ändamålsmässiga rubriker

Tänk dig om jag skriver en artikel om garn och rubriken är "Lär dig sticka". Du skulle bli väldigt besviken om du läste fem sidor om garn och inte en enda mening om stickning. Genom att använda beskrivande rubriker kan du minska förvirring, förbättra förståelsen och därigenom förstärka den övergripande användarupplevelsen. Du kommer att skapa engagerande gränssnitt, vilket gör det enklare för besökaren att hitta specifik information. Poängen med 90% av alla hemsidor är att uppmana besökare till handling. Med andra ord köpa en produkt, läsa en artikel eller fylla i formulär.

En annan viktig aspekt är utseendet av rubriker och hierarkin. En sida ska inte innehålla fler än en <h1>Rubrik tagg</h1>. Låtter vettigt men lätt hänt att göra och misstaget kan kosta dig en massa hos sökmotorer. Tänk om alla rubriker hade samma storlek. Det blir missledande och förvirrande, sökmotererna kommer ha svårt att förstå innebörden av sidan. Rubriker är en väsentlig del av sökmotoroptimering, bidrar till högre förståelse av innehållet och strukturen på en webbsida. Följande bidrar du med genom att använda väl konstruerade rubriker:

  • Effektiv navigering
  • Ökad förståelse för brödtext
  • Identifiera intressanta avsnitt
  • Underlätta beslutsfattande
  • Främja sökmotoroptimering

Attrahera besökare till din hemsida

Trovärdighet för en webbplats är av största vikt i alla sociala sammanhang. Föreställ din hemsida som en person. Bygg tillit till dina besökare genom rubriker som är relevanta och informativa. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Läs på dina konkurrenters hemsidor och se varför de lyckas. Googles algoritmer är föränderliga och smarta. Gamla goda tider då du kunde fylla sidan med nyckelord är förbi. Men viktigt att inte blanda äpple och päron. Nyckelorden i rubriker kommer att ställas mot innehållet och analyseras för att se relevans. Det finns många fördelar med effektiva rubriker. Den viktigaste enligt oss är att minska avvisningsfrekvensen. Kan inte nämna det tillräckligt. Det krävs inte mer än fem till tio sekunder för att besökaren ska bestämma sig om att stanna eller gå. Sekunderna räcker med råge för att läsa rubriker och skumma igenom innehållet. Ett bra första intryck kan inget slå.

Våra artiklar är menade att vara ögonöppnare för en bredare kontext. Vi hoppas att motivera dig att fortsätta läsa och lära dig mer om hur du kan förbättra din webbplats. Lycka till med ditt projekt!