Design som garanterar dig köp
Har du någonsin undrat varför vissa hemsidor är mer populära än andra? Någonsin tänkt vad du gör för fel? Vi ska lyfta fram några viktiga aspekter som du bör tänka på när du bygger din hemsida.
Utav biljoner kombinationer av färger tillgängliga är risken rätt stor att träffa fel kombination. Tro det eller ej men det finns faktiskt en vetenskap bakom färgval. Du behöver inte vara konstnär för att förstå. Färgerna på din hemsida kan påverka hur besökare uppfattar ditt varumärke på grund av något som heter färgpsykologi. Du har säkert hört att olika färger förknipas med olika känslor. Vissa kommer att påskynda köpprocessen medan andra kommer få dina besökare att lämna din sida på studs. Innan du börjar ändra färger helt vilt på din hemsida börja experimentera med olika färger och se vilka resultat du får. Det kan vara till exempel att du ändrar färgerna på din CTA (Call to action) knapp. Det viktiga är att du analyserar dina resultat och ser vad som fungerar och vad som inte fungerar. Trots allt kan dina besökare konverteras till köpare utifrån ditt färgväl.
Hur du ska välja rätt färger till din hemsida
Oftast färgscheman är några få färger som är basen till din hemsida. Du kommer snabbt märka att dessa färger kompletterar varandra och ser bra ut ihop. Tryck på länken till Adobe color, sidan öppnas i en ny flik. Nu undrar du säkert varför vi skickar dig till Adobes hemsida. Syftet med detta är för att du ska få djupare förståelse för färgscheman. Där kan du skapa färgscheman utifrån kända typer av färgscheman som komplementära, triadiska, analoga, monokroma färgscheman och så vidare. Men om du vill ha en förstaklassig och riktig cool palette och schemaskapare ser du till att kolla in Paletton. Vår paletteskapare kan vara ett roligt redskap för dig som letar efter nyanser på en angiven färgkod.
Använd tilltalande bilder
Vi ska inte gå in i fler detaljer om färger utan hoppar raskt vidare och talar om bilder med dig. Tänk på att en bild kan påverka utgången av ett besök på din hemsida. Sådan kraft besitter bilder och foton. Du har väl hör att en bild säger mer än 1000 ord? Bilder kan också väcka känslor hos betraktaren, har du aldrig varit på ett museum och blivit påverkad av artistens förmåga att återge ett äkta ögonblick? Aldrig tittat på ett foto med någon som har ett brett leende och blivit en aning glad? Det gör bilder med oss människor, vi gärna kopierar och kopplar bilder till våra minnen och erfarenheter. Ibland kan en bild förklara budskapet enklare än en lång text, tänk på en graf eller diagram. Hur enkelt är det inte att läsa av statistik med hjälp av bilder. Inte nog med det, en bild har förmåga att rikta besökarens fokus på rätt sak eller rättare sagt på det du vill att den ska skifta fokuset till. I världen av webbshoppar är denna information väldigt värdefull. En stor del av människor jagar efter det där lilla extra för att ha ett bättre liv, spara till en bil, etcetera. Spelar ingen roll orsaken, du kanske är ute att fullfölja din dröm med hjälp av din webbshop men någonting gör att du inte når framgång. Detta är inte vilken guide som helst eller skrivet på slentrian, vi vet vad vi talar om och den kunskapen vill vi dela med dig. Vet du vad? Ska skicka med ett tips så du kan testa själv.
Vi skapar en hemsida åt dig
Har du inte lika stor koll på detaljer som våra experter? Det är inte så märkligt, vi har ägnat flera år på att förfina våra kunskaper och vi hjälper dig med glädje att uppnå resultat som du länge drömt om.
Innan vi går vidare ska även påminna dig om att det finns människor som använder skärmläsare, det är av stor vikt du lägger alt taggar på dina bilder så att de kan förstå vad bilden föreställer. Det är inte bara ett plus i kanten när det kommer till att sökmotorer ska förstå innehållet på din hemsida utan även för att hjälpa människor med funktionsnedsättning förstå innehållet på din hemsida.
Vinnande typsnitt
Kommunikation är mest väsentligt. Låt oss börja med det självklara. Det ska vara läsbart, punkt. Det finns ingen en anledning att tveka om det. Numera finns en uppsjö av typsnitt att välja mellan och nej anledningen är inte att du ska misslycklas. Det är för att du ska kunna välja ett typsnitt som ska representera ditt bolag, din affärsidé och din hemsida. Beroende på vad du sysslar kan vissa typsnitt likt färger väcka känslor av storhet, tillväxt och framgång. Därför är det viktigt att veta vart du ska placera typsnittet och när du ska använda det. Brukar säga inte mer än tre typsnitt på en webbplats, varav minst en sans serif. Sans serifer är tydligaste och mest läsbara i digitala sammanhang, passar bra till rubriker. Serifer har fötterna på jorden så att säga. En liten övning för att få hjärnan in på andra banor; försök att särskilja typsnitten på denna sida.
Google Fonts har en rejäl samling av olika typsnitt som du kan använda på din hemsida. Du kan enkelt hämta koden som du behöver för klistra inuti din <head> tagg. Följ länken till Google Fonts hemsida för att kika på deras utbud. Det är enkelt att använda och du kan enkelt byta ut typsnittet om du inte är nöjd med resultatet. Du kan dessutom lägga till flera i din stack eller begränsa till endast vissa variationer som du vet att du ska använda. Gör inte misstaget att ladda ner typsnittet och försöka serva den från din server. Du hindrar andra som har typsnittet cachad från Google för att kunna återanvända och behöver ladda hem den på nytt. Dels är det onödigt att möjliggöra seg laddning på din sida. Hur som helst, om du vill ha riktig personlig touch på dina sidor kan du skapa ditt egna handskrivna typsnitt genom att ta dig till Calligraphrs.
Få besökare att trycka på köpknappen
Nu kommer vi till den mest efterlängtade rubriken. Din hemsida är snygg, nästan så att du själv blir imponerad av ditt arbete men du får inga köpare. Vad kan det bero på? En sak som många hemsidor failar på är att kunderna tappar tålamodet på grund av att saker och ting tar för lång tid att hitta eller för att det krävs alldeles för många steg för att komma till punkt. I ditt fall köpet eller kontakten. Det ska vara enkelt att hitta men det ska även gå fort. Ta till exempel en webbshop. Du har en produkt som du säljer simpelt genom en tillhörande lägg till i varukorgen knapp och pang tillagd, mission complete. Eller är det verkligen mission complete? Ser detta hos många men varför komplicera saker genom att vara girig och tro besökarna ska fylla varukorgen ordentligt. Ska din potentiella kund behöva lägga till i varukorgen för att sedan gå till varukorgen och ytterligare en gång trycka på checkout? Nej, det ska vara enkelt. Lägg till en köpknapp på produktsidan som tar dig direkt till utcheckning. Det är enkelt och snabbt. Det är vad kunden vill ha. Det är vad du vill ha. Vi garanterar också att kunder som köper vill köpa mer.
Människor vill ha valmöjligheter, säger inte du ska ta bort köpknappen helt men lägg till ett alternativ, låt dina besökare känna sig sedda. Kanske just då har din besökare bråttom och vill snabbt komma till kassan för att kunna slutföra sina ärenden. Enkelhet vinner i alla lägen, tänk om du är inne i ett köpcentrum och handlar, ställer dig vid kassan och ber alla andra bakom dig att vänta tills du hämtar något, sedan igen vill du gå hämta något annat. Snabbt in och snabbt ut med produkten, kunden kan nu lägga sig på soffan och invänta frakten. Det är vad vi kallar en bra kundupplevelse. Lycka till med dina projekt!